Vrijheid. Dat is vaak dé reden om te gaan ondernemen. Je eigen tijd indelen, werken wanneer jij wil en zonder dat er iemand over je schouder mee kijkt. Lekker toch? Vaak begint het met een idee. Een hobby. Iets waar je blij van wordt of retegoed in bent. Je bent enthousiast, je ziet kansen en je wil knallen. Dus je denkt: “Ik heb een logo nodig!” Snap ik. Het voelt lekker professioneel. Maar wacht even…

Er wordt vaak gedacht dat een logo het eerste is wat je moet regelen. Maar niets is minder waar. Een logo is vaak niet de beste stap als je net begint en ik vertel je precies waarom:

  1. Je hebt nog geen bedrijfsnaam
    Logisch ook. Je bent nu vooral bezig met wat je doet en voor wie. Zonder naam kun je geen logo maken en dat hoeft ook nog niet. 
  2. Je zit vol in de ontwikkeling van je product of dienst
    Je hebt je handen momenteel vol aan je aanbod. Het visueel maken van jouw merk komt later wel. 
  3. Het is het perfecte smoesje
    Zonder logo kun je nog niks, toch? Daar klopt niks van natuurlijk! Ook zonder logo kun je alvast mensen helpen met jouw talent. Tuurlijk is het spannend om voor jezelf te beginnen, maar echt; begin voordat je er klaar voor bent. Tijdens jouw ondernemersreis kom je er wel achter hoe je het moet aanpakken. We zijn allemaal ergens begonnen 😉.
  4. Je bedrijf verandert regelmatig
    Jouw bedrijf is nog volop in ontwikkeling en zo ook de uitstraling van jouw merk. Je ideeën groeien en je plannen verschuiven. Wanneer je nu een logo laat maken is de kans groot dat je hem binnen 3 maanden weer mag laten vernieuwen. Dat is niet alleen zonde voor je portemonnee, maar ook voor het vertrouwen dat klanten in jou hebben als je branding te vaak en te snel verandert.
  5. Je zit nog in de experimentele fase
    Als startend ondernemer ben je nog volop aan het ontdekken en experimenteren. Je test ideeën en bent nog niet helemaal zeker van je aanbod. Het is lastig om een logo te ontwerpen als je merk en bedrijf nog in ontwikkeling zijn en je richting nog niet duidelijk is.
  6. Je weet je doelgroep nog niet
    Zonder helder beeld van je ideale klant, is het lastig om een logo te maken dat de juiste boodschap overbrengt en jouw klanten raakt.
  7. Zichtbaarheid is belangrijker
    Je hebt klanten nodig. Die komen niet aanlopen omdat jij een super mooi logo hebt. Ze komen bij je omdat jij zichtbaar bent, ze weten wat jij doet en duidelijk is waarmee jij ze kunt helpen.
  8. Je hebt nog geen budget
    Begrijpelijk. Als je nog niks verdient, wil je slim omgaan met wat je uitgeeft. Een logo is pas zinvol als je bedrijf er klaar voor is.

Ben jij een startend ondernemer? Heel gaaf dat jij je droom najaagt! Focus je voor nu op de dingen die er echt toe doen; je aanbod, je zichtbaarheid en het leren kennen van je doelgroep.

Een logo? Dat komt later.

Als je eenmaal zover bent, zorg dan voor een logo dat écht bij jou merk past. Geen zelf geknutseld ontwerp, maar iets dat jouw verhaal vertelt en klanten aantrekt die bij jou passen. Een logo dat zorgt voor herkenning en een professionele uitstraling, wat jouw bedrijf geloofwaardigheid geeft. Vraag een expert om jou logo te ontwerpen, zodat je zeker weet dat het logo past bij de uitstraling van je bedrijf.

Ben jij klaar om de basis van jouw merk neer te zetten of loop jij vast? Plan dan een groeisessie met mij in, zodat het pad wat jij kunt bewandelen weer helder wordt.