Wanneer er over branding wordt gesproken wordt er al snel gedacht aan een mooi logo of een toffe huisstijl. Branding gaat echter veel verder dan dat, daarom leg ik je graag uit hoe het zit.
Je kunt branding omschrijven als het gevoel wat jouw klant ervaart wanneer hij of zij met jouw bedrijf in aanraking komt. Dit kan door een kijkje op jouw website, een flyer die op hun deurmat belandt of het moment waarop ze jouw bedrijf bezoeken. Elke aanraking met jouw merk zorgt voor een ervaring die inspeelt op de zintuigen. Het heeft betrekking op alles wat jouw klant voelt, proeft, ruikt, hoort en ziet.
Om branding iets tastbaarder te maken neem ik je graag even mee in een verhaal.(synoniem) Stel je voor dat je in een mooi versierde zaal staat om de verjaardag van je oma te vieren. Op een gegeven moment komt er iemand de zaal binnen lopen die je niet kent. Binnen no-time heb je een oordeel gevormd over deze persoon. Door de manier van bewegen of juist hoe iemand praat. De geur die iemand met zich mee draag of juist de kleding die deze persoon aan heeft. Die ervaring die jij rondom deze onbekende hebt, dat is waar branding voor staat.
Dit geldt ook voor jouw klanten. Zij vormen binnen 30 seconden een oordeel over jouw bedrijf wanneer ze hiermee in aanraking komen. Matcht jouw uitstraling niet met hun verwachtingen dan haken ze direct af. Dat is natuurlijk zonde!
Een merk waarvan de ‘persoonlijkheid’ klopt met de uitstraling zal worden beschouwt als een sterk en betrouwbaar merk. Dit type merk is uniek en kan zich daardoor beter onderscheiden van de concurrentie. Je merk laat zien waarom klanten voor jouw bedrijf moeten kiezen in plaats van voor een ander. Ook zullen klanten deze merken sneller herinneren en er een emotionele band mee opbouwen. Deze connectie zorgt ervoor dat klanten eerder overgaan tot een aankoop.
Ben jij het zat om te leuren om klanten? En ben je klaar om klanten aan te trekken als een magneet? Ik help je graag om een tof merk neer te zetten!